
 
 

  

 

 



 2 

 

SADRŽAJ: 

 
 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA .................................................................... 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 9 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 12 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 12 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 12 
 
DRŽAVNI ORGANI .....................................................................................14 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 15 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................16 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................. 17 
 
 
VII ZAKLJUČAK .....................................................................................19 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 3 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Redakcija „Vranjskih“ novina opljačkana je tokom noći 4. maja, a iz prostorija u 

samom centru Vranja ukradeno je sedam laptop kompjutera i dva fotoaparata, izjavio je 

zamenik glavnog i odgovornog urednika tog nedeljnika, Nikola Lazić. „Ovo je četvrta provala 

od kada postoje ’Vranjske’, a to je za 16 godina i prvi put da je iz redakcije nešto odneto. Do 

sada smo samo zaticali premetačinu i polomljena stakla“, kazao je Lazić u izjavi agenciji 

„Beta“. „U ukradenim kompjuterima smo imali svašta, ne bih sada da spekulišem, pošto 

policija vrši istragu“, dodao je Lazić. Vukašin Obradović, glavni urednik „Vranjskih“, inače 

predsednik NUNS-a, za „Politiku“ kaţe da policija do sada nije rešila nijednu provalu u 

prostorije ovih novina, mada se redakcija od policijske stanice nalazi na manje od 500 

metara, a od zgrade suda nema ni 50 metara. „Sreća u nesreći je da lopovi nisu odneli glavni 

stacionarni kompjuter u kojem nam se nalazi veoma vaţna arhiva. Šteta koja je pričinjena je 

velika, jer smo praktično ostali bez opreme za rad. Očekujem da će policija pronaći vinovnike 

i vratiti nam opremu“, kaţe Obradović. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, te da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, 

nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, kao i 

da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj 

podesan da ih omete u obavljanju posla. U konkretnom slučaju, uzimajući u obzir pretnje 

kojima je nedeljnik „Vranjske“ gotovo kontinuirano bio izloţen, kao i da ovo nije prva provala 

u prostorije ovih novina, te da istrage nijedne od ranijih provala nisu dovele do izvoĎenja 

odgovornih pred lice pravde, osnovano se sumnja da se u konkretnom slučaju zapravo ne radi 

o običnoj provalnoj kraĎi. Iza pljačke opreme mogao bi da stoji, kako pokušaj zastrašivanja 

redakcije i novinara ovog nedeljnika i pritisak na njih, tako i pokušaj da se otkrije o kojim 

temama nedeljnik priprema naredne tekstove, kao i, što je potencijalno još opasnije, ko su 

izvori informacija o kojima su „Vranjske“ pisale. 

 

1.2. Posle pisanja „Blica“ o nameštanju tendera, za ograĎivanje više seoskih fudbalskih 

igrališta, firmi odbornika Demokratske stranke Srbije u skupštini opštine Aleksandrovac, 



 4 

predsednik skupštine opštine, Tomiša Savković, zabranio je 4. maja dopisniku „Blica“, 

Gvozdenu Zdraviću, ulazak u salu u kojoj se odrţavala sednica. Šefovi odborničkih grupa 

Socijalističke partije Srbije i Demokratske stranke pozvali su sa skupštinske govornice 

Savkovića da promeni svoju odluku i omogući svim novinarima nesmetan rad u interesu 

informisanja graĎana, ali je Savković ostao nepopustljiv.  

 

Organi lokalne samouprave, shodno Zakonu o javnom informisanju, imaju obavezu da 

informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Zabrana jednom novinaru da prati rad skupštine opštine, a iz 

razloga njegovog ranijeg pisanja o stvari o kojoj javnost svakako ima opravdani interes da 

zna, budući da se radilo o trošenju budţetskog novca, nesumnjivo predstavlja grubu povredu 

prava na slobodu javnog informisanja. 

 

1.3. Novinarka „Kurira“, Ivona Palada, koja je u petom mesecu trudnoće, i fotoreporter 

Damir Dervišagić, fizički su napadnuti 11. maja u beogradskom naselju Ledine. Novinarka i 

fotoreporter proveravali su informaciju dobijenu od izvora, shodno kojoj je vest iz intervjua u 

magazinu „Story“, u kome je popularna pevačica Ana Nikolić tvrdila da brine o detetu koje su 

roditelji, nakon zemljotresa u Japanu, preko prijatelja njenog brata sklonili u Srbiju i ostavili 

njoj na čuvanje, zapravo izmišljena zarad pevačicinog publiciteta. Izvor je tvrdio da je dečak u 

naručju pevačice, čija je slika objavljena u medijima, zapravo sin kineskog para, koji sa 

roditeljima ţivi u Beogradu u iznajmljenom stanu u naselju Ledine. Novinarka tvrdi da je 

dečaka, koji liči na onog sa slike objavljene u novinama, videla na adresi koju joj je izvor dao. 

Ona takoĎe tvrdi da je ţena koja im je otvorila vrata, odbila da potvrdi priču koju su dobili od 

izvora, ali da su informaciju potvrdile komšije. Kada su novinarka i fotoreporter krenuli 

nazad u redakciju, prišao joj je pedesetdvogodišnji muškarac, počeo da viče na nju, preti 

tuţbom i batinama, istrgao joj je dokumenta iz ruke i zamahnuo da je udari. Sam udarac je 

osujetio fotoreporter, koji se isprečio izmeĎu napadača i novinarke, a ubrzo je intervenisala i 

policijska patrola.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili 

drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Novinarska udruţenja su najoštrije osudila napad. „Nadamo se da bar u 

ovom slučaju, kada je jasno ko je napadač, kako je do napada došlo i kako su pretnje 

upućene, reformisano srpsko pravosuĎe neće naći olakšavajuće okolnosti i da će poslati 

poruku da će se praksi nekaţnjavanja i simboličnog kaţnjavanja napada na novinare konačno 

stati na put“, naglašava se u saopštenju UNS-a. NUNS je u saopštenju naveo da je 



 5 

najozbiljnije zabrinut zbog učestalih nasrtaja na novinare i ocenio da je to posledica 

„neobjašnjivo blagih sankcija prema nasilnicima“. 

 

1.4. Bečejska policija podnela je zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv 

četvorice meštana Bačkog Petrovog Sela, koji se terete da su u Gradskom pozorištu u Bečeju 

zadali više udaraca novinaru „MaĎar soa“, Čabi Segiju (Szögi Csaba) i naneli mu lake telesne 

povrede. Za to delo osumnjičeni su Gabor Z. (23), Tamaš E. (19), Atila S. (23) i jedan 

maloletnik, navedeno je u saopštenju. Podsetimo Čaba Segi napadnut je i pretučen 15. aprila. 

Sam Segi, napad je doveo u vezu sa serijom omalovaţavajućih napisa o vojvoĎanskom 

novinarstvu, objavljenih krajem februara na jednom ekstremno desničarskom internet 

portalu na maĎarskom jeziku, budući da su prilikom incidenta, napadači citirali jednu od 

rečenica koja je tu bila objavljena.  

 

Iz saopštenja bečejske policije ne vidi se izvršenje kog konkretnog prekršaja se četvorici 

okrivljenih stavlja na teret. Mediji su, meĎutim, preneli da su ova lica Čabi Segiju nanela lake 

telesne povrede, što ukazuje i na moguću krivičnu odgovornost, bilo za same lake telesne 

povrede, za koje se goni po privatnoj tuţbi, bilo za kvalifikovani oblik nasilničkog ponašanja. 

Kvalifikovanim oblikom nasilničkog ponašanja zakon smatra zlostavljanje ili nasilje kojim se 

značajnije ugroţava spokojstvo graĎana ili teţe remeti javni red i mir, ako je izvršeno u grupi, 

ili se pri izvršenju oštećenom nanese laka telesna povreda ili doĎe do njegovog teškog 

poniţavanja. Ako imamo u vidu da je najviša zaprećena kazna za prekršaj 60 dana zatvora, a 

za kvalifikovani oblik nasilničkog ponašanja zaprećena kazna zatvora od 6 meseci do pet 

godina, uočava se da se i u ovom slučaju napada na novinara, i pre samog pokretanja 

postupka, bez navoĎenja jasnih razloga i argumenata koji su policiju naveli na takvu odluku, 

od više različitih postupaka koji su mogli biti inicirani, bira upravo onaj koji podrazumeva 

najblaţu kaznu. 

 

1.5. Funkcioner Partije za demokratsko delovanje (PDD), Agim Zeka Isljami, fizički je 

napao vlasnika lokalne Radio-televizije „Spektri“, Nedţata Beljuljija, u Bujanovcu, saopštila je 

ta televizija 14. maja. Isljami, koji je šef kancelarije PDD i koordinator lokalnog Odbora za 

ljudska prava, napao je Beljuljija u petak uveče u jednom restoranu brze hrane u Bujanovcu, 

navodi se u saopštenju i dodaje da je o napadu obaveštena policija u Bujanovcu koja je 

odmah izvršila uviĎaj. U saopštenju se navodi da je povod za napad na Beljuljija 

najverovatnije komentar, emitovan dva dana pre, pod nazivom „Nema prestanka skandalima 

opštinskog rukovodstva u Bujanovcu“. RTV „Spektri“ tvrdi da je u komentaru razgolićen 

način na koji je načelnik lokalne samouprave, Faruš Isljami, inače visoki funkcioner PDD, uz 

pomoć predsednika opštine Bujanovac, Šaipa Kamberija, zloupotrebom sluţbenog poloţaja 



 6 

zaposlio svoju suprugu. Agim Zeka Isljami, napadač na vlasnika RTV „Spektri“, Nedţata 

Beljuljija, je roĎeni brat načelnika lokalne samouprave, Faruša Isljamija. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, podesan da ih omete u obavljanju posla. 

Podsećamo da se nakon izmena Krivičnog zakonika iz 2009. godine, u Srbiji zanimanja od 

značaja za javno informisanje smatraju poslovima od javnog značaja, te da su za jedan broj 

krivičnih dela izvršenih prema takvim licima, predviĎene stroţe kazne za slučaj da je 

izvršenje dela u vezi sa medijskim poslom kojim se ova lica bave. Naţalost, odluke sudova 

kojima se napadi na novinare, urednike i vlasnike medija po pravilu izuzetno blago 

sankcionišu, ne deluju destimulativno na napadače, te ovakvih napada ima sve više. 

 

1.6. „Politika“, u broju od 19. maja 2011. godine, piše da je advokat Zoran Ateljević 

pismom upozorio novinare i vlasnike medija da će podizati graĎanske tuţbe za naknadu štete 

protiv osnivača medija, kao i privatne krivične tuţbe protiv odgovornih u medijima, ako 

nastave da pišu o njegovom klijentu, Milu Đuraškoviću, vlasniku „Nibens grupe”, koji je 

osumnjičen da je sa sedmoricom saradnika oštetio kruševačko preduzeće „FAM“ za 32 

miliona evra. Pozivajući se na član 504 v Zakonika o krivičnom postupku, advokat navodi da 

učesnici u postupku ne mogu odavati detalje iz istraţnog postupka, i upozorava novinare da 

se „ovi podaci mogu objavljivati samo na osnovu pismenog odobrenja nadleţnog javnog 

tuţioca, odnosno istraţnog sudije“. Ateljević smatra da se u medijskoj kampanji na najgrublji 

način iznose neistine koje štete časti i ugledu Mila Đuraškovića, a sa druge strane, da se 

iznose činjenice koje predstavljaju sluţbenu tajnu, sa pozivanjem na „izvore“ bliske policiji i 

istrazi. 

 

Član 504v Zakonika o krivičnom postupku propisuje da podaci o pretkrivičnom i istraţnom 

postupku za krivična dela iz člana 504a Zakonika (reč je o krivičnim delima organizovanog 

kriminala, korupcije i drugim izuzetno teškim krivičnim delima), predstavljaju sluţbenu 

tajnu, koju ne mogu odavati, niti sluţbena lica, niti drugi učesnici postupka kojima takvi 

podaci postanu dostupni. Zakonikom je dalje predviĎeno da se ovi podaci mogu objaviti samo 

na osnovu pismenog odobrenja nadleţnog javnog tuţioca, odnosno istraţnog sudije. Ako se 

uzme u obzir da do objavljivanja podataka o pretkrivičnom i istraţnom postupku koji 

predstavljaju sluţbenu tajnu i ne moţe doći osim ukoliko ih neki od učesnika u takvom 

postupku prethodno ne oda, čini se da Ateljevićevo obraćanje novinarima, a da prethodno 

nije utvrĎeno ni da li je došlo do odavanja sluţbene tajne, predstavlja pretnju. Poseban 

problem predstavlja činjenica da sama odredba Zakonika o krivičnom postupku nije dovoljno 

precizna, te da ona već i sama po sebi moţe dovesti do autocenzure i izbegavanja 



 7 

objavljivanja analitičkih tekstova koji bi se bavili organizovanim kriminalom, korupcijom i 

drugim izuzetno teškim krivičnim delima.  

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Trojica napadača na snimatelja RTV B92 Boška Brankovića, osuĎeni su u 

prvostepenom postupku 9. maja pred Prvim osnovnim sudom u Beogradu na kazne kućnog 

zatvora i uslovne kazne. Okrivljeni Milan Savatović osuĎen je na deset meseci kućnog 

zatvora, Stevan Milićević na šest meseci zatvora uslovno na tri godine, a Nikola Lazović na 

četiri meseca zatvora uslovno na tri godine. Veće Prvog osnovnog suda u Beogradu kojim je 

predsedavala sudija Ana Trifunović, našlo je da su optuţeni krivi, jer su 24. jula 2008. 

godine, tokom protesta zbog hapšenja Radovana Karadţića, fizički napali Brankovića, i to 

tako što je Savatović prvi šutnuo Brankovića, a Milićević i Lazović su stavili kapuljače i s 

drugim demonstrantima nastavili fizički napad i šutiranje. Branković je tada pretučen i 

zadobio je tešku telesnu povredu, odnosno prelom kolena. Mediji su prenosili da je direktan 

povod napada na Brankovića, bilo to što je prethodno kamerom zabeleţio napad na svog 

kolegu, fotoreportera Foneta. Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM) je u svom 

saopštenju izrazila zaprepašćenje povodom ishoda sudskog postupka protiv napadača na 

Boška Brankovića. ANEM u saopštenju navodi da izrečene kazne nalazi neprimereno blagim, 

ne samo u odnosu na teţinu povrede koju je Boško Branković pretpreo, već i u odnosu na 

stepen ugroţavanja slobode izraţavanja i medijskih sloboda koji ovakav napad na novinare i 

snimatelje na radnom zadatku predstavlja. Neadekvatne kazne napadačima na novinare i 

druge medijske profesionalce, koje su u Srbiji postale pre pravilo nego izuzetak, predstavljaju 

ozbiljno opterećenje za slobodu izraţavanja, i umesto poruke napadačima da je nasilje nad 

novinarima, snimateljima i reporterima neprihvatljivo, postaju poruka medijima da je o 

nekim stvarima bolje ne izveštavati, navodi se u saopštenju. Nezavisno udruţenje novinara 

Srbije (NUNS) uputilo je otvoreno pismo javnosti u kojem izraţava nezadovoljstvo zbog 

kazne koju su napadači dobili. „Strah od nasilnika i razumevanje, pa i opravdavanje nasilja 

kao nuţnog dela našeg društvenog ţivota, dostiglo je nepodnošljive razmere“, navodi se u 

pismu. Republičko javno tuţilaštvo saopštilo je da će učiniti sve u okviru svojih zakonskih 

ovlašćenja da se ispravi nepravda učinjena Bošku Brankoviću presudom Prvog osnovnog 

suda u Beogradu. Tuţilaštvo je najavilo da će uloţiti ţalbu na odluku o visini kazne i zahtevati 

oštrije kaţnjavanje. Ocena tuţilaštva je da se ovakvim kaznama ne postiţe svrha kaţnjavanja i 

da se šalje loša poruka koja ohrabruje nasilnike i izaziva nesigurnost graĎana. U saopštenju 

se takoĎe ukazuje da je sud pokazao različitu pravnu praksu u sličnim situacijama, jer je 

napadača na narodnog poslanika Velimira Ilića osudio na dve godine zatvora, a huligana koji 

je teško povredio kamermana TV B92, nagradio.  



 8 

Savatović, Milićević i Lazović osuĎeni su po optuţnici za krivično delo učestvovanje u grupi 

koja izvrši krivično delo iz člana 349. Krivičnog zakonika Republike Srbije. Navedenim 

članom predviĎeno je da se licu koje učestvuje u grupi koja zajedničkim delovanjem nekome 

nanese tešku telesnu povredu, moţe izreći kazna u rasponu od tri meseca do pet godina, a 

kolovoĎi takve grupe, zatvor od jedne do osam godina. Kazna kućnog zatvora je mogućnost 

predviĎena Krivičnim zakonikom, kojim je predviĎeno da se kazna zatvora izrečena u 

trajanju do jedne godine, moţe izvršiti na taj način što osuĎeni ne sme napuštati prostorije u 

kojima stanuje, osim u slučajevima propisanim zakonom koji ureĎuje izvršenje krivičnih 

sankcija. Odredbe Krivičnog zakonika koje se odnose na odmeravanje kazne, predviĎaju da će 

sud odmeriti kaznu u granicama koje su zakonom propisane za konkretno delo, imajući u 

vidu svrhu kaţnjavanja i uzimajući u obzir sve okolnosti koje utiču da kazna bude manja ili 

veća (olakšavajuće i oteţavajuće okolnosti), a naročito: stepen krivice, pobude iz kojih je delo 

učinjeno, jačinu ugroţavanja ili povrede zaštićenog dobra, okolnosti pod kojima je delo 

učinjeno, raniji ţivot učinioca, njegove lične prilike, njegovo drţanje posle učinjenog 

krivičnog dela, a naročito njegov odnos prema ţrtvi krivičnog dela, kao i druge okolnosti koje 

se odnose na ličnost učinioca. Koje je od navedenih okolnosti sud imao u vidu kada je 

donosio odluku u ovako drastičnom slučaju napada na kamermana na profesionalnom 

zadatku, ostaje da se vidi iz detaljnog pisanog obrazloţenja presude koja tek treba da bude 

napisana i dostavljena strankama. Do tada, ne preostaje nam drugo nego da se sloţimo sa 

iznetim ocenama, izmeĎu ostalog i  Republičkog javnog tuţilaštva,  da se ovakvim kaznama 

ne postiţe svrha kaţnjavanja i da se šalje loša poruka koja ohrabruje nasilnike.  

 

2.2. Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je prvostepenu presudu kojom su Miloš 

Mladenović i Danilo Ţuţa osuĎeni na po tri meseca zatvora zbog napada na novinara 

nedeljnika “Vreme“, Teofila Pančića i naloţio novo suĎenje, saopštio je danas taj sud. Taj sud 

je ukinuo prvostepenu presudu Prvog osnovnog suda zbog bitnih povreda krivičnog 

postupka, jer su u toj presudi izostali razlozi „o odlučnim činjenicama i odgovarajuće 

objašnjenje u pogledu okolnosti koje su od značaja za krivičnu sankciju“. Po oceni 

Apelacionog suda, Prvi osnovni sud u Beogradu nije tokom postupka pouzdano zaključio da 

su Mladenović i Ţuţa znali da napadaju novinara Teofila Pančića, niti da li je motiv njihovog 

napada na Teofila Pančića njegovo svojstvo novinara i neslaganje sa sadrţinom njegovih 

tekstova, zbog čega se prvostepena presuda nije mogla ispitati u delu odluke o izrečenoj 

kazni. Teofil Pančić izjavio je da je Apelacioni sud u Beogradu ukinuo „lošu presudu“, ali da 

mu nije jasan motiv za njeno ukidanje, prenosi „Danas“.  „Još mi nije jasno da li je Apelacioni 

sud video problem sa presudom koji vidim ja, a to je da prvostepena presuda apsolutno nije 

uzimala u obzir moje novinarsko svojstvo, nego je zapravo ’kupila’ priču napadača da su me 

oni napali potpuno slučajno. Za mene nije sporno ukidanje presude kao takvo, ali je sporan 



 9 

motiv, dakle, da li je motiv da se utvrdi prava istina, ili je motiv da se čak i tako slaba presuda 

dodatno obesnaţi“, rekao je Pančić. 

 

Podsetimo, Mladenović i Ţuţa su 24. jula 2010. godine, oko 23 sata, u Zemunu, u autobusu 

javnog prevoza, po prethodnom dogovoru, napali Pančića i udarali ga šipkom i rukama. Prvi 

osnovni sud u Beogradu osudio ih je 21. septembra 2010. godine na po tri meseca zatvora za 

nasilničko ponašanje. Izrečena im je i mera zabrane prilaska Pančiću na udaljenost bliţu od 

100 metara. Krivični zakonik nasilničko ponašanje definiše kao značajnije ugroţavanje 

spokojstva graĎana ili teţe remećenje javnog reda i mira grubim vreĎanjem ili zlostavljanjem 

drugog, vršenjem nasilja prema drugom, izazivanjem tuče ili drskim ili bezobzirnim 

ponašanjem, i za isto propisuje kaznu do tri godine zatvora. Ukoliko pri nasilničkom 

ponašanju nekom licu bude nanesena laka telesna povreda, što se u konkretnom slučaju jeste 

dogodilo, Krivični zakonik kao sankciju propisuje zatvor u rasponu od šest meseci do pet 

godina. Presuda Mladenoviću i Ţuţi, kojom su bili kaţnjeni ispod zakonskog minimuma, bila 

je, kao i presuda napadačima na Boška Brankovića, ţestoko kritikovana u javnosti kao 

neadekvatna. Odluka Apelacionog suda, da se takva prvostepena presuda ukine, daje priliku 

da se u ponovljenom postupku kazna drugačije odmeri. Praksa srpskih sudova u čitavom nizu 

slučajeva u kojima su odlučivali o napadima na medije i novinare, ne daje, naţalost, mnogo 

razloga za optimizam. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

Ustavni sud Srbije proglasio je, na sednici odrţanoj 5. maja, neustavnim odredbe Zakona o 

izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju koje ovlašćuju nadleţnog ministra da 

bliţe ureĎuje način voĎenja registra javnih glasila, odnosno odreĎuju rokove za donošenje tog 

propisa i za podnošenje prijava za upis u Registar. Ustavni sud našao je da Zakon o javnom 

informisanju uopšte ne sadrţi odredbe kojima se ureĎuje postupak upisa u Registar javnih 

glasila i način voĎenja ovog Registra, te da stoga ovlašćenje dato resornom ministru, po 

svojoj suštini, izlazi izvan okvira ustavne nadleţnosti izvršne vlasti i predstavlja ovlašćenje za 

samostalno ureĎivanje, kako načina voĎenja Registra javnih glasila, tako i samog postupka 

upisa u Registar. Zato je Ustavni sud ocenio da osporene odredbe Zakona o izmenama i 

dopunama Zakona o javnom informisanju nisu saglasne sa ustavnim načelom podele vlasti i 

ustavnim poloţajem drţavne uprave kao dela izvršne vlasti. Sud je takoĎe ocenio da je 



 10 

ureĎivanje načina voĎenja Registra javnih glasila u neposrednoj vezi sa ostvarivanjem 

ustavom zajemčene slobode medija, pošto od načina na koji su ova pitanja ureĎena bitno 

zavisi ostvarivanje ustavne garancije da se novine i druga sredstva javnog obaveštavanja 

osnivaju slobodno, bez odobrenja. Sud je, imajući u vidu da se, saglasno Ustavu, način 

ostvarivanja zajemčenih prava i sloboda moţe propisati samo zakonom, ocenio da je sporna 

odredba i u tom smislu nesaglasna Ustavu. 

 

Podsetimo, Ustavni sud je na svojoj sednici, odrţanoj 22. jula 2010. godine, doneo odluku, 

objavljenu u Sluţbenom glasniku br. 89/2010 kojom je utvrĎeno da su neustavne odredbe 

Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, kojima je 

pravo na osnivanje javnih glasila ograničeno samo na domaća pravna lica, kao i odredbe 

kojima je javni tuţilac obavezan da pokreće postupak za privredni prestup i traţi izricanje 

mere privremene obustave delatnosti izdavanja javnog glasila, u slučaju izdavanja glasila koje 

nije upisano u Registar. Istom odlukom bilo je utvrĎeno da su neustavne i drakonske kaznene 

odredbe u milionskim iznosima. Novom odlukom Ustavnog suda, utvrĎeno je da su 

neustavne i odredbe Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju koje se 

odnose na način voĎenja Registra javnih glasila, odnosno kojima se ministar nadleţan za 

poslove javnog informisanja ovlašćuje da bliţe uredi način voĎenja registra javnih glasila, 

odnosno da donese propis u tom smislu. Sve ovo praktično znači da od Zakona o izmenama i 

dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, koji je do krajnjih granica zaoštrio 

odnose izmeĎu medijskog sektora i vlasti i odraţavao apsolutno nepoverenje koje je izmeĎu 

njih postojalo, ali ukazao i na spremnost vlasti da u svom obračunu sa medijima, zanemari i 

zgazi i osnovna ljudska prava i elementarne demokratske principe, dve godine kasnije nije 

ostalo gotovo ništa. Ovo jeste pobeda i ljudskih prava, posebno prava na slobodu izraţavanja i 

elementarnih demokratskih principa, ali ne i razlog za slavlje. Dve godine nakon usvajanja 

zloglasnog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju, problem 

nedostatka kapaciteta i zakonodavca i nadleţnih ministarstava da na celishodan i društveno 

prihvatljiv način regulišu bitne društvene odnose u medijskoj sferi, nije ništa manji nego što 

je bio 2009. godine. Upravo to je ono što nas i danas ostavlja zabrinutim za medijske slobode 

u Srbiji. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

Narodna skupština Republike Srbije, na Trećoj sednici Prvog redovnog zasedanja u 2011. 

godini, odrţanoj 5. maja 2011. godine, donela je odluku o izboru tri člana Saveta Republičke 

radiodifuzne agencije, na predlog svog Odbora za kulturu i informisanje. Izabrani su Miloš 

Rajković, Slobodan Veljković i Boţidar Nikolić. Nikolić je roĎen 1942, diplomirani je direktor 



 11 

fotografije, a za svojih 36 godina rada na RTS-u snimio je oko 50 TV drama, više 

dokumentarnih emisija i TV šou programa. Rajković je roĎen 1960, ekonomista je i 

diplomirani menadţer, a po zanimanju novinar. Veljković je roĎen 1950, diplomirani je 

pravnik, a od maja 2009. godine je urednik u Radio-televiziji Vojvodine.  

 

Zakonom o radiodifuziji predviĎeno je da je Skupština trebalo da donese odluku o izboru 

novih članova Saveta pre isteka mandata ranijih članova. U ovom slučaju, prethodnoj trojici 

članova Saveta Republičke radiodifuzne agencije, izabranih na predlog Odbora za kulturu i 

informisanje, Nenadu Cekiću, Aleksandru Vasiću i Vladimiru Cvetkoviću, mandat je istekao 

još 17. februara. Na ovaj način, Skupština je praktično ostavila Republičku radiodifuznu 

agenciju sa Savetom u nepotpunom sazivu, gotovo tri meseca. Ovo je kreiralo situaciju u kojoj 

je Savet Republičke radiodifuzne agencije funkcionisao na granici kvoruma za odlučivanje, 

odnosno čak i za samo donošenje odluka, za koje Zakon o radiodifuziji i Statut Republičke 

radiodifuzne agencije predviĎaju kvalifikovanu većinu. Podsećamo, Zakonom o radiodifuziji 

predviĎeno je da predsednik Skupštine upućuje javni poziv za podnošenje predloga liste 

kandidata za člana Saveta najkasnije šest meseci pre isteka mandata ranijeg člana Saveta. 

Ovlašćeni predlagači duţni su da najkasnije u roku od dva meseca od dana upućivanja javnog 

poziva dostave Skupštini predlog liste kandidata za upraţnjena mesta. U praksi se, meĎutim 

dešava, da ovo Skupštini nije dovoljno da donese odluku o izboru članova, što dovodi u 

pitanje funkcionisanje regulatornog tela.  

 

3. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, Rodoljub Šabić, je u 

pismima upućenim predsednicima Udruţenja novinara Srbije (UNS), Nezavisnog udruţenja 

novinara Srbije (NUNS) i Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), povodom 3. maja 

- Svetskog dana slobode medija, ukazao da se novinari i mediji sve više pozivaju na prava iz 

Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i stavljaju ga u funkciju 

informisanja najšire javnosti. „To je bez sumnje dobro“, izjavio je Šabić, „ali nije dobro što, 

bez obzira na napredak, problema još uvek ima mnogo. Zato je krajnje vreme da se ozbiljno 

aktiviraju mehanizmi odgovornosti za kršenje zakona.“ Šabić nalazi da proklamovani principi 

javnosti rada vlasti obavezuju vlast da javnosti pruţi mnogo više informacija na najpogodniji 

način, proaktivno, javnim prezentovanjem raspoloţivih baza podataka i na Internetu. 

Postojećim nivoom elektronske komunikacije naše vlasti i javnosti, po Šabiću, ne moţemo 

biti zadovoljni i tu se stvari moraju mnogo brţe menjati. TakoĎe, po mišljenju Poverenika, u 

srpskom društvu evidentno je prisustvo različitih faktičkih mehanizama implicitne cenzure. 



 12 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije usvajala 

propise od značaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Savet Republičke radiodifuzne agencije odţao je dve 

redovne sednice, posle duţeg perioda po prvi put u punom sastavu, budući da su sednicama 

prisustvovali i trojica novih članova izabranih 5. maja 2011. godine. Na prvoj sednici, Savet je 

dao saglasnost za izmene Statuta Radio-televizije Vojvodine, u delu koji se odnosi na 

konkursne uslove koji se traţe od kandidata za funkciju generalnog direktora, što je u 

okvirima njegove nadleţnosti, u skladu sa odredbom člana 89. Zakona o radiodifuziji. Sednici 

su prisustvovali i novoizabrani članovi Upravnog odbora RTS-a koji su Savet RRA upoznali sa 

svojim viĎenjem stanja u radiodifuziji. Na narednoj sednici usvojen je revizorski izveštaj 

Republičke radiodifuzne agencije za 2010. godinu kao i izveštaj o realizaciji Finansijskog 

plana RRA za 2010. godinu. Ovi izveštaji nisu, meĎutim, javno objavljeni, tako da ih za sada 

ne moţemo komentarisati. Podsećamo da je Zakonom o radiodifuziji predviĎeno da Agencija 

objavljuje finansijski plan, kao i obračune prihoda i rashoda Agencije. Obračuni prihoda i 

rashoda objavljuju se, po Zakonu, najkasnije tri meseca po završetku finansijske godine.  

 

Na sednici Saveta odrţanoj 18. maja, izrečena je mera opomene Radio Fokusu, zbog kršenja 

odredbi iz Zakona o radiodifuziji koje se tiču suzbijanja govora mrţnje, kao i odredbi koje ne 

dopuštaju političko reklamiranje izvan predizborne kampanje, a takoĎe i odredbi Kodeksa 

ponašanja emitera koje se odnose na zabranu programskog favorizovanja ili izrazite 

diskriminacije legalnih političkih partija, odnosno na obavezu suzbijanja uvredljivog govora. 

Rešenje kojim je mera odreĎena, i dalje nije objavljeno na internet prezentaciji Agencije. 

Radio Fokus je radio sa nacionalnim pokrivanjem koji je često pominjan u javnosti kao 

neprihvatljiv primer stanice koja se u svom programu nekritično i potpuno stavila u funkciju 

jedne političke stranke, konkretno Srpske napredne stranke. Ovakav program dostigao je 

svoju kulminaciju tokom dogaĎaja koji su usledili po protestu Srpske napredne stranke i još 



 13 

nekoliko opozicionih stranaka, organizovanom 16. aprila 2011. godine, te štajka glaĎu i ţeĎu 

lidera SNS, Tomislava Nikolića, koji je nakon tog protesta usledio. Imajući navedeno u vidu, i 

pored toga što samo obrazloţenje izrečene mere nije objavljeno, ona je više nego razumljiva, 

te bi se eventualno samo mogla kritikovati kao blaga. 

 

 2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

Republička agencija za elektronske komunikacije pokrenula je 24. maja javne konsultacije o 

nacrtima rešenja o odreĎivanju operatora sa značajnom trţišnom snagom na relevantnim 

trţištima podloţnim prethodnoj regulaciji. Podsetimo, jedno od ovih trţišta je i trţište 

distribucije medijskih sadrţaja, a u nacrtu jedne od odluka koja je predmet javne rasprave, 

kablovski operator SBB odreĎuje se za operatora sa značajnom trţišnom snagom na 

maloprodajnom trţištu distribucije medijskih sadrţaja. Nacrtom rešenja se SBB-u odreĎuju 

obaveze objavljivanja odreĎenih podataka, nediskriminatornog postupanja, 

računovodstvenog razdvajanja i kontrole cena i primene troškovnog računovodstva. 

 

Zakonom o elektronskim komunikacijama predviĎeno je, radi obezbeĎivanja razvoja 

konkurencije na trţištu, da se operatorima sa značajnom trţišnom snagom odreĎuju posebni 

uslovi pod kojima obavljaju delatnost elektronskih komunikacija. Operator ima značajnu 

trţišnu snagu na relevantnom trţištu, ako sam ili zajedno sa drugim operatorima ima 

dominantan poloţaj, odnosno poloţaj koji mu omogućava da se u značajnoj meri ponaša 

nezavisno od konkurenata, svojih pretplatnika i konačno, potrošača. Zakon predviĎa da, kada 

RATEL, na osnovu prethodno sprovedene analize trţišta, utvrdi nepostojanje delotvorne 

konkurencije na relevantnom trţištu, rešenjem odreĎuje operatora koji na tom trţištu ima 

značajnu trţišnu snagu, i tim rešenjem operatoru utvrĎuje odreĎene obaveze, odnosno uslove 

pod kojima će obavljati delatnost. Obaveze koje mogu biti utvrĎene, propisane su zakonom. 

Ukoliko nacrt rešenja koji se odnosi na SBB bude bio usvojen u predloţenom tekstu, SBB bi 

imao obavezu objavljivanja odreĎenih podataka, što bi se prevashodno odnosilo na 

računovodstvene podatke, standardnu maloprodajnu ponudu. SBB bi takoĎe imao obavezu 

nediskriminatornog postupanja u uporedivim okolnostima, kao i odvojenog 

računovodstvenog praćenja poslovnih aktivnosti koje se odnose na uslugu distribucije 

medijskih sadrţaja, u odnosu na druge svoje poslovne aktivnosti. Na posletku, SBB bi snosio 

teret dokazivanja da cene njegovih maloprodajnih usluga distribucije medijskih sadrţaja 

proizlaze iz troškova, a RATEL bi imao pravo da naloţi prilagoĎavanje tih cena, ako bi našao 

da nisu troškovno zasnovane. Ovakva odluka, ukoliko bi bila doneta, zamenila bi ranije 

postojeću RATELovu odluku, kojom su SBB-ove cene pod reţimom kontrole još od februara 

2007. godine. Istom odlukom iz 2007. godine,  SBB je takoĎe obavezan i na knjigovodstveno 



 14 

razdvajanje prihoda i troškova, tako da nacrt odluke i u tom smilu ne predstavlja novinu. U 

praksi se pokazalo da je većina manjih operatora svojim cenama pratila odobrene cene SBB-

a. Hoće li novo rešenje doprineti rešenju problema na koga su mediji posebno ukazivali, a da 

SBB istu uslugu distribucije medijskih sadrţaja različitim medijima pruţa pod različitim 

uslovima, ostaje da se vidi. 

 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

Ministarstvo kulture, informisanja i informacionog društva saopštilo je 16.5.2011. godine da 

je na osnovu Protokola kojeg je zaključilo sa šest medijskih udruţenja (NUNS, ANEM, UNS, 

NDNV, Asocijacija medija i Lokal pres) formirana stručna radna grupa koja će izraditi i 

predloţiti Ministarstvu do 1. juna 2011. godine Nacrt strategije razvoja sistema javnog 

informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, sa akcionim planom za njeno sprovoĎenje. 

Radna grupa ima sedam članova, od kojih su tri člana predloţili NUNS, ANEM, UNS, NDNV i 

Lokal pres, a po dva člana, Asocijacija medija i samo Ministarstvo. Podsetimo, Protokol o 

saradnji kojim su precizirani koraci za izradu Nacrta strategija razvoja sistema javnog 

informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine potpisan je 18. aprila.  

 

Dragana Milićević Milutinović, drţavna sekretarka Ministarstva kulture, u intervjuu za 

dnevni list „Danas“, objavljenom 26.05.2011. godine, potvrdila je da će Nacrt medijske 

strategije biti gotov do juna, a da bi pred Vladom mogao da se naĎe već sredinom jula. Nakon 

toga, prema njenim rečima, od Vlade zavisi kada će Medijsku strategiju staviti na dnevni red i 

odlučivati o njenom usvajanju. Drţavna sekretarka nije komentarisala sadrţaj budućeg 

Nacrta medijske strategije, ali je rekla da lično smatra neizvodljivim formiranje 15 

regionalnih javnih servisa na način na koji je to bilo predviĎeno Medijskom studijom na čijoj 

su izradi radili eksperti koje je angaţovala Evropska komisija. „Moje lično mišljenje je da je to 

neizvodljivo, jer se postavlja pitanje kako finansirati 15 javnih servisa, pored dva već 

postojeća. Nemoguće je finansirati ih iz pretplate zato što javni servis nema realizaciju 

naplate koja je zadovoljavajuća i adekvatna, tako da je oduzimanje sredstava od javnog 

servisa isključeno. S druge strane, postavlja se i pitanje kako u tim regionima uskratiti pravo 

graĎana da se informišu o suštinski značajnim pitanjima za te lokalne zajednice. Nadam se da 

će radna grupa imati kvalitetan predlog, a da ćemo kroz javnu raspravu doći do relativno 

pravednog rešenja“, rekla je Milićević Milutinović. 



 15 

4.  KOMISIJA ZA AUTORSKA I SRODNA PRAVA 

 

Asocijacija nezavisnih elektronskih medija (ANEM), kao reprezentativno udruţenje 

radiodifuznih emitera korisnika muzičkih autorskih dela, primila je početkom maja Zaključak 

kojim ju je Komisija za autorska i srodna prava pozvala da se pismeno izjasni na zahtev za 

davanje mišljenje o Predlogu tarife naknada čiji je podnosilac Sokoj – Organizacija muzičkih 

autora Srbije. Na ovaj način je gotovo punih godinu dana nakon što Sokoj i ANEM nisu uspeli 

da postignu sporazum o tarifi, i nakon što je Sokoj zatraţio davanje mišljenja o svom 

Predlogu tarife naknada, postupak stigao u fazu u kojoj Komisija predlog tarife dostavlja 

reprezentativnom udruţenju korisnika na izjašnjenje. Do ovolikog odlaganja došlo je, s jedne 

strane usled otezanja Vlade Republike Srbije s imenovanjem Komisije za autorska i srodna 

prava, ali i usled sporosti u radu same Komisije koja, iako konstituisana još krajem prošle 

godine, tek sada poziva reprezentativno udruţenje korisnika da se izjasni o Predlogu tarife. 

 

ANEM, meĎutim, uz predlog nije dobio obrazloţenje Sokoja iz koga bi se videlo čime Sokoj 

pravda mišljenje da upravo predloţena tarifa obezbeĎuje iznos naknada koje će biti u 

srazmeri sa značajem koji za prihode korisnika ima iskorišćavanje predmeta zaštite sa 

Sokojevog repertoara; čime pravda predlogom tarife opredeljeni najniţi iznos naknada za 

iskorišćavanje predmeta zaštite sa svog repertoara, kao ni na koji način je Sokoj, predlaţući 

predmetnu tarifu, uzeo u obzir tarife kolektivnih organizacija drţava čiji je bruto društveni 

proizvod pribliţne vrednosti bruto društvenom proizvodu Republike Srbije. Inače, procenat 

naknade opredeljen u Predlogu Sokoja kreće se u rasponu od 2,20% prihoda za televiziju i 

2,50% prihoda za radio do 4,20% prihoda za televiziju i 4,50% prihoda za radio. Trenutno 

vaţeća tarifa kreće se u rasponu od 2,50% do 3,50% prihoda i za televiziju i za radio, te je 

predlog nove tarife zapravo nepovoljniji od vaţeće tarife. ANEM, u skladu sa Zakonom o 

autorskom i srodnim pravima ima rok od mesec dana da se izjasni po Sokojevom predlogu 

tarife. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

5. ORGANIZACIJA ZA KOLEKTIVNO OSTVARIVANJE PRAVA 

INTERPRETATORA (PI) 

 

Organizacija za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora – PI iz Beograda, jedna od tri 

organizacije sa dozvolom Zavoda za intelektualnu svojinu za kolektivno ostvarivanje 

autorskog i srodnih prava (preostale dve su Organizacija proizvoĎača fonograma Srbije –



 16 

OFPS i Sokoj - Organizacija muzičkih autora Srbije), objavila je da je na redovnoj godišnjoj 

sednici skupštine meĎunarodne asocijacije interpretatorskih organizacija SCAPR, dana 17. 

maja 2011 godine, u Vašingtonu, u Sjedinjenim Američkim Drţavama, primljena u ovu 

asocijaciju sa svojstvom pridruţenog člana. 

 

Članom 186. Zakona o autorskom i srodnim pravima, predviĎeno je da organizacija za 

kolektivno ostvarivanje prava, na osnovu ugovora sa odgovarajućim inostranim 

organizacijama, obezbeĎuje kolektivno ostvarivanje prava domaćih nosilaca u inostranstvu, 

kao i stranih nosilaca u Srbiji. Ovu obavezu organizacija je duţna da ispuni u roku od pet 

godina od dana sticanja prve dozvole za obavljanje delatnosti. Organizacija za kolektivno 

ostvarivanje prava interpretatora – PI, prvu dozvolu za rad dobila je na osnovu rešenja 

Zavoda za intelektualnu svojinu broj 6737/07-2  od 6.6.2007. godine, izmeĎu ostalog i u 

odnosu na ostvarivanje prava na naknadu za emitovanje i reemitovanje interpretacije sa 

snimka izdatog na nosaču zvuka, javno saopštavanje interpretacije koja se emituje sa snimka 

izdatog na nosaču zvuka i javno saopštavanje interpretacije sa snimka izdatog na nosaču 

zvuka. Po informacijama koje su u ovom trenutku dostupne na Internet prezentaciji 

Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora – PI, ona je tokom četiri godine 

od sticanja prve dozvole za obavljanje delatnosti zaključila svega četiri bilateralna ugovora sa 

odgovarajućim inostranim organizacijama, i to sa organizacijama sa Kipra, iz Ruske 

Federacije, iz Kazahstana i Ukrajine. Kako je zapravo osnovni cilj sa kojim SCARP i jeste 

osnovan, razvoj i unapreĎivanje bilateralnih odnosa izmeĎu kolektivnih organizacija za 

ostvarivanje prava interpretatora, to bi posledica članstva „PI“ u SCARP-u mogli biti i novi 

bilateralni ugovori. Članice SCARP-a su kolektivne organizacije iz Argentine, Austrije, 

Brazila, Bosne i Hercegovine, Kanade, Čilea, Hrvatske, Češke, Danske, Estonije, Francuske, 

Finske, Nemačke, Grčke, MaĎarske, Islanda, Irske, Japana, Letonije, Litvanije, Malezije, 

Holandije, Norveške, Poljske, Portugala, Koreje, Rumunije, Slovačke, Slovenije, Španije, 

Švedske, Švajcarske, Turske, Ukrajine, Velike Britanije i Sjedinjenih Američkih Drţava. Iz 

kratke vesti objavljene na Internet prezentaciji Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava 

interpretatora – PI ne vidi se zašto je organizacija primljena samo u pridruţeno članstvo, kao 

ni kakve su razlike izmeĎu punopravnog i pridruţenog članstva. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Srbija bi do 4. aprila 2012. godine trebalo da preĎe na digitalno emitovanje televizijskog 

signala, izjavila je drţavna sekretarka za Digitalnu agendu, Jasna Matić. Ona je agenciji 

„Beta“ rekla da Srbija u tom poslu ima veliku podršku EU, kako savetodavnu, u formi 



 17 

konzorcijuma koji vodi BBC, tako i kroz bespovratnu novčanu pomoć od preko 10 miliona 

evra za nabavku opreme za digitalno emitovanje televizijskog programa. Matićeva je rekla da 

bi bilo dobro da se u meĎuvremenu napravi plan kako će biti podeljene analogne frekvencije, 

koje će biti osloboĎene nakon prelaska na digitalno emitovanje.  

 

Podsetimo, rok za digitalizaciju televizijaskog signala u Evropi je 17. jun 2015. godine, prema 

sporazumu GE06, koji je Srbija potpisla 2006. godine u Ţenevi. MeĎutim, svojom 

Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa u 

Republici Srbiji, a uzimajući u obzir i preporuku Evropske Komisije, COM (2005) 204, kojom 

je članicama Evropske Unije sugerisano da prekinu sa analognim emitovanjem i da potpuno 

preĎu na digitalnu televiziju do početka 2012. godine, u ţelji da ne zaostaje isuviše za svojim 

susedima koji su već članice Evropske Unije, Srbija je za datum svog potpunog prelaska na 

digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa odredila 4. april 2012. godine. 

Naţalost, i pored podrške EU o kojoj ranije ministarka za telekomunikacije i informaciono 

društvo, a sada drţavna sekretarka za Digitalnu agendu, Jasna Matić, govori, Srbija već 

isuviše kasni u implementaciji Akcionog plana uz Strategiju digitalizacije, tako da je u ovom 

trenutku gotovo potpuno izvesno da do 4. aprila 2012. godine Srbija neće potpuno preći na 

digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa. Što pre i Ministarstvo kulture, 

informisanja i informacionog društva to i prizna i odredi rokove za ovaj proces koji će biti i 

odrţivi, ali koji će istovremeno i jače obavezivati sve relevantne subjekte u ovom projektu, 

izgledi da Srbija na kraju ipak preĎe na digitalno zemaljsko emitovanje, biće bolji. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Posle tri neuspele aukcije, na kojima nije bilo kupaca, Agencija za privatizaciju zakazala je za 

10. jun i četvrtu aukcijsku prodaju JP „Radio Pirot“, prenosi „Blic-Srbija“. Početna cena na 

ovoj aukciji je veća nego na prethodnim i iznosi 3,4 miliona dinara, minimum investicija je 1,1  

milion dinara, a depozit je 1,7 miliona dinara. Rok otkupa dokumentacije je 2. jun, a rok za 

prijavljivanje 3. jun. Pre nekoliko meseci, Upravni odbor „Radio Pirota“ je uradio novu 

sistematizaciju radnih mesta i na zahtev osnivača SO Pirot smanjio broj zaposlenihih sa 11 na 

6. Ovaj medij raspolaţe i sopstvenim poslovnim prostorom od sto kvadrata u samom centru 

grada. Ovo je inače, jedini neprivatizovani medij u Pirotu. Smanjenjem broja zaposlenih 

pojavili su se potencijalni kupci koji su zainteresovani za aukcijsku prodaju. Prema 

informacijama „Blica“ javila su se tri zainteresovana kupca, po jedan iz Pirota i Niša i jedan iz 

inostranstva.  

 



 18 

Istovremeno, kako su mediji preneli, lokalna Televizija Valjevo dobila je zastupnika drţavnog 

kapitala tek u maju, iako je sa bivšim vlasnikom tog medija, Slobodanom Pavlovićem iz 

Urovaca kod Obrenovca, Agencija za privatizaciju raskinula kupoprodajni ugovor zbog 

neispunjavanja obaveza još 28. marta ove godine. Televiziji Valjevo preti gašenje zbog duga 

od pet miliona dinara, prenosi „Blic“. Iznos ovog duga, po svemu sudeći, nije konačan, budući 

da nove tuţbe pristiţu na adresu televizije. Informativni program ovaj medij ne emituje od 

kraja prošle godine, a nedavno je televizija ostala bez signala kada je bivši urednik, 

Aleksandar Ranković, na osnovu izvršne presude za neisplaćene zarade i doprinose, zaplenio 

deo studijske opreme za emitovanje programa. Ranković je zaplenjenu opremu vratio kada 

mu je bio isplaćen deo zarada, da bi krajem maja ponovo zaplenio montaţnu jedinicu zbog 

preostalog duga. Najavljeno je da će još troje bivših radnika, sa sudskim izvršiteljima i uz 

asistenciju policije, takoĎe doći da plene opremu zbog neisplaćenih zarada. Privremeni 

zastupnik kapitala, Branko Trifunović iz AranĎelovca, pokušao je da se dogovori sa bivšim 

radnicima da opremu samo popišu i sačekaju dok se ne steknu uslovi za isplatu zaostalih 

zarada, ali su oni to odbili. 

 

U Pančevu, predsednik Skupštine ovog grada, Tigran Kiš, izjavio je da su on i gradonačelnica, 

Vesna Martinović, uputili pismo drţavnim institucijama u kojem ih obaveštaju da je Gradska 

uprava zainteresovana da kupi većinski paket akcija lokalnog nedeljnika „Pančevac“, preneo 

je „Blic“. Tigran Kiš je objasnio da će, 25. maja, Agencija za privatizaciju ponuditi akcije 

„Pančevca“ na prodaju na berzi u Beogradu i istakao da je povodom toga sazvao vanrednu 

sednicu gradske skupštine, koja će biti odrţana 21. maja. Nedeljnik „Pančevac“ prodat je 

februara 2008. godine lozničkom biznismenu Dobrosavu Markoviću, koji je ponudio 2,2 

miliona evra na licitaciji. Agencija za privatizaciju odredila je da se cena plati u šest rata, ali je 

Marković platio samo jednu, pa je ugovor raskinut.  

 

Navedene vesti ukazuju na neophodnost sistemskog rešenja problema u vezi sa 

privatizacijom javnih, ali i bivših društvenih medija u Srbiji. Problem u Valjevu podseća na 

situaciju u Somboru, u kome je Radio Sombor, pune tri godine nakon poništaja privatizacije, 

tokom kog perioda je njime upravljala drţava preko zastupnika drţavnog kapitala, zbog 

neplaćenih računa ostao i bez struje. Činjenica da na aukcijama nema zainteresovanih da 

kupe medije, kao i da se već zaključeni privatizacioni ugovori često raskidaju zbog 

neispunjenja ugovornih obaveza od strane kupaca, ukazuje na ozbiljne poremećaje na 

medijskom trţištu. Pokušaj da se potencijalni investitori privuku optimizacijom poslovanja i 

smanjenjem broja zaposlenih, kao u slučaju „Radio Pirota“, samo je jedno od mogućih, ali 

ipak parcijalno rešenje. Ključni problem koji investitore obeshrabruje za ulaganje u medijski 

sektor, čini se da je ipak prevelik broj medija, posebno elektronskih, nerazvijeno trţište 

oglašavanja, pre svega u unutrašnjosti Srbije, i netransparentan i diskriminatorski pristup 



 19 

drţavnoj pomoći. Sve je izvesnije da, dok drţava ne bude ponudila stimulativne mere za 

konsolidaciju trţišta i dok ne bude uredila i učinila pravičnijim i transparentnijim procedure 

po kojima dodeljuje drţavnu pomoć medijskom sektoru i podstiče medijske sadrţaje od 

javnog interesa, problemi i neprivatizovanih javnih medija, ali i već privatizovanih i 

komercijanih medija, neće biti rešeni. U odsustvu takvih rešenja, pojedine lokalne 

samouprave opredeljuju se za odrţavanje neposrednog vlasničkog učešća u medijima, kao u 

slučaju Pančeva i lista „Pančevac“. Ovo ne samo da je u direktnoj suprotnosti sa odredbama 

vaţećeg Zakona o javnom informisanju, koji izričito predviĎa da drţava i teritorijalna 

autonomija, ni posredno, ni neposredno, ne mogu biti vlasnici medija, već unosi i dodatnu 

sumnju u spremnost lokalnih samouprava da će, u situaciji kad su neposredni vlasnici 

pojedinih medija, svoju, Zakonom o lokalnoj samoupravi utvrĎenu obavezu da se staraju o 

javnom informisanju od lokalnog značaja i da obezbede uslove za javno informisanje, vršiti 

na nediskriminatoran način. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Većina problema sa kojima se medijska scena u Srbiji suočava već godinama, ponavlja se i 

ovog meseca. Zakon o javnom informisanju i njegove odredbe kojima se zabranjuje 

ograničavanje slobode javnog informisanja, ograničavanje slobodnog protoka ideja, 

informacija i mišljenja, vršenje bilo kakvog fizičkog ili drugog pritiska na medije i njihovo 

osoblje i uticaja podesnog da ih omete u obavljanju posla, pokazuju se kao nedovoljne u 

praksi. Ovo posebno u svetlu kaznene politike i prakse sudova koja je nedopustivo blaga u 

odnosu prema onima koji te slobode ugroţavaju. Čini se da je i politička volja da se stvari 

menjaju u ovom trenutku ograničena na donošenje Medijske strategije, koje je sada već 

neminovno, što svakako jeste korak u dobrom pravcu, ali i da u implementaciji propisa koji 

su već na snazi nedostaje proaktivan pristup drţave i njenih organa. Ovo se ogleda u činjenici 

da drţava nastavlja da probija rokove koje je sama sebi postavila, kao u slučaju kašnjenja sa 

izborom članova Saveta RRA, ili u nedopustivo pasivnom odnosu prema obavezama 

predviĎenim Zakonom o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, na koji 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti ponovo ukazuje. 

TakoĎe, kasni se i sa rešavanjem tarifnih sporova izmeĎu kolektivnih organizacija za zaštitu 

autorskog i srodnih prava, koja činjenica medije ostavlja u situaciji da godinu i po dana 

nakon usvajanja novog Zakona o autorskom i srodnim pravima, naknade i dalje plaćaju po 

starim tarifama, čija je nesrazmernost i nepravičnost i bila razlog da se zakon 2009. godine 

promeni i da se predvidi novi, i dalje u praksi neostvaren princip, po kome se o tarifama 

pitaju i korisnici, a ne jedino i isključivo kolektivne organizacije. Povrh svega ovoga, mediji i 



 20 

to posebno regionalni i lokalni, nastavljaju da propadaju, što usled činjenice da je broj takvih 

medija, posebno radio i TV stanica, prevelik, a trţište oglašavanja oskudno i nerazvijeno, to 

posebno i usled činjenice na koju bi drţava svakako mogla da utiče - netransparentnog i 

diskriminatorskog pristupa drţavnoj pomoći. Ova pomoć po pravilu se usmerava u medije u 

drţavnoj svojini i u poslušne i lokalnim vlastima bliske privatne medije, na način koji ozbiljno 

utiče na ostvarivanje medijskih sloboda, narušava konkurenciju i obeshrabruje potencijalne 

investitore. Umesto da se ovaj problem rešava tako što bi se pristup medijima dragocenoj 

drţavnoj pomoći regulisao na dosledan, transparentan i nediskriminatoran način, lokalne 

vlasti u čitavom nizu gradova u Srbiji odlučuju se za zadrţavanje vlasničkog učešća u 

medijima i njihovo direktno budţetsko finansiranje, zadrţavajući i ojačavajući istovremeno i 

mehanizme političkog uticaja i kontrole nad ureĎivačkom politikom takvih medija, gušeći na 

taj način i ograničavajući slobodu izraţavanja. 

 

 

 

 

 

 

 


